Marrakech sense nens. 01 Dades Útils

Vol

Vam volar amb Ryanair des de Girona i a la tornada ho vam fer via Madrid, perquè no vam trobar bitllets el dia que havíem de tornar. La tornada va resultar infinitament més barata que l’anada…quina ràbia.

Són dues hores de vol. L’aeroport de Menara és a cinc minuts en taxi del centre de la ciutat. El trajecte es pot fer en taxi (60 DH depenent de la “capacitat negociadora”) o en el bus num 19 (20 DH). Si decidiu anar en bus, no té pèrdua… just sortir de l’aeroport hi ha la parada, però primer haureu d’esquivar el munt de taxistes….

Els hotels ofereixen el transport des de l’aeroport per 15€, en la nostra opinió no val la pena, et perds una part súper divertida del viatge.

Allotjament

Hi ha dues possibilitats clares: allotjar-se a la medina (ciutat antiga enmurallada) o als barris nous (Guéliz o Hivernage). Els allotjaments a la medina són del tipus “riad” o “dar”, és a dir, cases d’hostes amb molt poquetes habitacions. Als barris nous els hotels són mediocres i sense cap tipus d’encant, a no ser que vagis a una cadena hotelera de luxe.

Nosaltres vam optar per la medina perquè no volíem dependre del taxi per qualsevol desplaçament. Vam mirar mil webs i al final vam triar el Riad l’heure d’éte, i vam encertar. Però un cop allà en vam veure molts que estaven força bé i per la mateixa zona. El Riad Jnane Mogador estava gairebé al costat i tenia també molt bona pinta.

El riad on vam estar, L'Heure d'Été,  era d’obra súper recent, decorat amb molt de gust. El preu inmillorable (47€ habitació doble amb esmorzar). L’esmorzar a la terrassa, boníssim, però en aquesta ciutat tenen un vertader problema amb les abelles (clar que nosaltres hi vam anar en primavera)…en cas d’atac d’abelles (exagero) es pot esmorzar al pati interior, que també és agradable. Les habitacions no eren desmesuradament grans, però estaven bé, els banys petitons però molt xulos. El body milk…ens va encantar. Ah, sense tele, eh! Però perquè la volem, si anem sense nens… En tot cas, però, hi ha wifi gratis.

Una altra cosa! El hammam…genial. Nosaltres vam fer el tractament bàsic (uns 15€ per cap) tots dos alhora…vam sortir amb la pell com un nadó. La noia que ho fa (Hannane) és encantadora i molt professional.

El Riad té una mena de guia (Hamouni) una mica plasta, que és el que s’ocupa de la recepció per les nits, que us intentarà vendre qualsevol tour. Ni cas, no cal.

Per arribar-hi és la pitjor part, perquè t’has de posar per carrerons on et dóna la sensació que segur que t’atracaran, però res de res. No estaràs més segur que en un país islàmic, va amb el pack. A més, gairebé l’únic que hi ha en aquests carrerons són hotels i riads, amb les portes sempre obertes.

Situació del riad respecte de la plaça Jmaa el Fna
La teca

Barat, Barat, molt barat.
Hi ha molts llocs on anar, però en tots fan gairebé el mateix...tajine i couscous....couscous i tajine.....però molt bo. Us fareu un tip de beure te a la menta…no hi ha molt més. En aquest enllaç a Google Maps hi ha tots els llocs als quals faig referència. Faig petit resum de les possibilitats de més barat a més car (considerant que era un viatge low cost):

Paradetes de Jmaa el Fna: Només per sopar. Depèn de com en sigueu d’agosarats. Nosaltres hi vam anar dos dies a sopar i no vam detectar grans diferències entre les diferents paradetes (Bé, excepte algunes on oferien caps de be bullits...). Ni el menjar és molt bo ni les condicions higièniques tampoc…però és molt interessant com a experiència. Podeu sopar els dos per 7€.

Restaurants del voltant de la plaça

Toubkal: El millor tajine de pollastre que vam menjar. El coucous normalet. Vam repetir vàries vegades, perquè està en planta baixa, molt ben situat, de camí a l’hotel i amb vistes a la plaça. Uns 10€ els dos.
Tajin poulet...
Chez Chegrouni: Molt xulo menjar a la planta de dalt. Diríem que és el millor restaurant qualitat-preu. El tajine de kofta amb ous…celestial. Net i el servei força bé. Uns 15€ els dos.

Per si esteu saturats...

Pizzeria Venezia (planta superior de l’Hotel Islane): una gran opció per si esteu saturats de tajine+couscous… Està a l’avinguda Mohamed V, just davant de la Koutubia, en una terrassa amb unes vistes que no tenen desperdici. És un lloc “occidental” i les pizzes són bones. Uns 20€ tots dos.

Cafeteries al voltant de la plaça

Café de France/Glacier: El millor i amb molta diferència. Després de tres dies vam descobrir que comencen a muntar els tenderetes a la plaça entre les 16 i les 17h. És el moment de pujar a la terrassa de la planta de dalt i flipar, simplement. Les paradetes de la plaça les munten en poc més d'una hora, és frenètic: comencen a aparèixer carros metàl·lics portats per nois que els transformen en "restaurants" en un temps rècord.

Argana: Bona perspectiva de la plaça, pastissos i gelats molt bons. Aire acondicionat a la planta de dalt, on hi ha les millors vistes.

N'hi ha d'altres, com les Terrasses de l'Alhambra als que no vam anar.

Cafeteries que no us podeu perdre

Café des Épices: La meitat del temps ens el vam passar aquí. Situat a la plaça de les espècies, el primer carreró a la dreta al Souk Semmarine…però no té pèrdua… Varietat de tes molt interessant, bon cafè (cosa molt extranya al marroc). Un lloc molt agradable, la posta de sol…per fer-ne moltes fotos. El preu, com a totes les cafeteries, 10 DH el te a la menta.

Kosy bar: molt molt pijin, car i cap client marroquí…però no te’l pots perdre. Just a la place des Ferblantiers, amb vistes a les muralles del Palais el Badi. És també un club nocturn molt cool (però de nit dormíem, nosaltres). Vam anar a fer un te a la menta (com no) per la tarda. La terrassa és just a davant de les muralles i de tots els nius de cigonya. Decoració del rotllo Budha Bar. És car, un te a la menta 30 DH.

Guia de viatges

Per aquest viatge vam descobrir les guies Time Out. Un 10: molt barates (8€) amb informació actualitzada, petita, preus molt fiables i els millors mapes de la medina. El criteri de valoració de restaurants, hotels, etc. coincideix amb el nostre. Jo no buscaria més.

Monuments

Marrakech té alguns monuments que estan bé, però que si no els veus, tampoc és per flagelar-se la resta de la vida… Jo destacaria:

Museu de Marrakech: impressionant edifici, impressionant làmpara que sembla venir d’”encuentros en la tercera fase”, les obres exposades…l’edifici és millor. Ens va agradar molt. Es pot veure en mitja hora. Cafeteria interessant just al pati d’entrada.

Medersa Ben Youseff: considerant que les mesquites no es poden visitar al maroc (a execepció de la de Hassan II a Casablanca), és un exemple fantàstic d’arquitectura islàmica. També es pot veure en mitja hora i és just al costat del museu.

Kouba el Bayidin: és el vestigi més antic dels fundadors de la ciutat, és un petit mausoleu que és al costat dels dos anteriors edifici i que es veu en 10 minuts. Molt bonica la cúpula des de l’interior.

Palais el Badi: no queda gairebé res de l’esplendor del palau, però és un lloc interessant, sobretot pujar a la muralla i veure la ciutat, és de les poques ocasions que es tenen de veure la ciutat des d’un punt elevat. Ens va fer molta gràcia veure els nius de cigonyes tan a prop i amb les cries. No hi ha molt per veure, però la visita es pot allargar una hora perquè les vistes són molt interessants.

Tombes saadianes: molt a prop del Badi. Situades amb un accés curiós per una mena de passadís. És com un oasi de pau.

Palau Bahia: està bé, però està vertaderament fet malbé, amb molt poc manteniment...o gens...una llàstima.

Dar si Said: palau que actualment exposa peces d’art islàmic i bereber. Molt bonic, però ens va agafar una mica saturats...

El que es recomana i que nosaltres no vam visitar va ser la casa Tisikwin, els jardins Majorelle i la Menara.

Souk

És el millor de la ciutat….i amb molta diferència. Els souk (o zoco, bazar,etc.) es situen al nord de la plaça Jmaa el Fna, que és el centre neuràlgic de la ciutat. Des de la plaça surten les dues principals artèries, el souk semmarine i el souk mouassine. Aquests dos carrers són més o menys paral•lels i la zona comercial més turística queda definida per aquests carrers.

Souk semmarine: xilabes i milers de babutxes, sabates, sandàlies...En el primer carreró a la dreta hi ha la plaça de les espècies on hi ha les conegudes farmàcies tradicionals (herboristeries) on pots trobar remeis surrealistes per a tota mena de dolències.

Souk mouassine: antiquaris, llibreters, quadres… Al final, molt a prop de la font de Mouassine hi ha el barri dels tintorers, on per una petita propina (10DH) et porten a veure un taller on tenyeixen tradicionalment la llana. Mil fotos per fer.

Aquests són els dos carrers principals, però n’hi ha molts. Ets perds tot sovint…i et tornes a trobar.

A prop de la plaça hi ha el mercat de les olives i el dels ous (si podeu aguantar la olor, jo no). També hi ha un munt de botigues de rèpliques de bolsos pijins (prada, louis vuitton, burberry…). A la part nova de la ciutat hi ha les botigues d’imitacions de roba.

Viatjar a un pais islàmic

El Marroc és un país islàmic i això defineix completament la seva vida i els seus costums. Les dones utilitzen shador, niqab i burka (poques) amb gran proporció, però tenen un gran respecte per les dones extrangeres. De fet, per tothom en general. El crit a l’oració des dels minarets forma part del paisatge i defineix les parts del dia. Cap mena de sensació d'inseguretat.

En general acostumen a ser una mica pesats i tendeixen a apropar-se’t força amb la intenció de vendre’t quelcom. Malgrat això, amb un NO, gràcies (la, shukran), és suficient. Respecte d’altres països àrabs, la seva insistència era menor.

Vam passar estones molt divertides regatejant. Mai no s’ha de perdre el bon humor per regatejar i, sobretot, cal tenir molt clar quant vols pagar per un objecte abans de començar a negociar. I no començar mai a negociar si realment no es vol comprar, això els emprenya força. Les nostres negociacions, en general, van acabar resultant al voltant d’una tercera part del preu de sortida.

La frase que més sentireu és: La prisa mata. I ells l’apliquen 100% en tot. Impossible esmorzar ràpid, ni fer el te ràpid, ni comprar, ni dinar,…res de res.

Idees per la propera vegada quan tornem amb els nens (i amb més pressupost)

Hammam (Banys àrabs)
Restaurant del Cafè Arab
Espectacle a Chez Alí (turistada 100%)
Excursió d’un dia a Essaouira
En resum: la prisa mata i la patxorra, remata.